Lov z lodi a člunu
Jedná se bezesporu o velmi oblíbený způsob lovu, ale je třeba si připomenout pár základních pravidel, tipů a rad.
- Lovit z plavidla se smí pouze tam, kde je to výslovně povoleno v popisu revíru. Tam také může být upřesněno, v jaké části revíru jsou plavidla povolená. To se týká zejména revíru sestávající z několika vodních ploch, kde plavidlo můžete použít jen na některé z nich. Případně může být lov z lodí povolen výhradně na hlavním toku řeky a nikoliv na odstavných ramenech či přilehlých vodních plochách.
- Lov z obytných lodí, stejně jako z plavidel veřejné dopravy (tedy přívozy, parníky na přehradách) a ze zvláštních plovoucích zařízení využívaných k přepravě materiálu (nákladní lodě) je zakázán (§ 13 odst. 3 písm. e/ zákona o rybářství).
- Vše je v rybářském řádu a soupisu revíru, který obdrží každý rybář společně s povolenkou k lovu nebo na stránkách rybsvaz.cz
- Teď to možná bude překvapení, ale i rybář je povinen se řídit tzv. vodním zákonem č. 114 z roku 1995. Alespoň jeden večer zahoďte pod postel bližší podmínky výkonu rybářského práva a vezměte si do ruky pro změnu tento zmiňovaný zákon.
- Zákon č. 114/1995 Sb., určitě ale znají ti, kteří plují s motorem výkonnějším jak 5 koňských sil, protože na plavbu těchto silnějších strojů je zapotřebí vlastnit příslušné oprávnění, udělené po složení tzv. kapitánských zkoušek (vůdce malého plavidla).
- Na co se často zapomíná, že za snížené viditelnosti musí být loď osvětlena světlem bílé barvy v rozsahu 360°. Sníženou viditelností není myšlená pouze mlha, ale zejména tma v nočních hodinách.
- I když budete chytat z lodi, je potřeba vzít si s sebou povinné vybavení a mít ho stále při sobě, být řádně zapsán, mít zapsané přisvojené ryby a další povinnosti, které máte i při chytání ze břehu. Rybářská stráž totiž jezdí i po vodě a má oprávnění kontrolovat vše tak, jako byste byli na břehu.
- Trolling, ve zkratce vláčení za lodí – je sice povoleno, ale pouze na vybraných revírech a pouze lodí s vlastním pohonem. Tzn. že budete muset spálit trochu tuku a pořádně pádlovat. (Pouze na pádla, ale jenom tam, kde se to může!)
- Zavážení nástrah – co není zakázáno, je povoleno a to platí pro tento případ. Zavážet se tedy může, pokud to na daném revíru není výslovně zakázáno.
- Ačkoliv je vyvážení nástrah povoleno, tak při vyvážení druhého prutu nejste přítomni u prutu prvního, proto je vždy dobré zkrátit dobu vyvážení na dobu nezbytně nutnou.
- Při plutí po vodní hladině je potřeba myslet na to, že pokud jede rybář na vodě, nemá absolutně žádnou přednost. Malé plavidlo totiž dává přednost všem ostatním plavidlům, tedy i plachetnicím, parníkům a prostě všem.
- Když už byl zmíněný ten parník, tak prosím Vás myslete na to, že parník nezastaví na pětníku. Takže pozor na to!
- Plavební dráhy (pokud není vyznačena plavební dráha, považuje se za plavební dráhu celá plocha vodního díla) – respektovat! Tady není o čem mluvit. Nesmíte být zakotveni v plavební dráze, stejně tak při zavážení musíte dávat pozor na účastníky vodního toku.
- Vyvazování u mol rozhodně NE a to v žádné části přístavního mola, ani v blízkosti 50 metrů od něj. Tím akorát naštvete kapitány lodí a od rybářské stráže si můžete vykoledovat odebrání povolenky k lovu.
- Buďte na vodě ohleduplní a nejezděte s loděmi v blízkosti břehu u ostatních rybářů. V lepším případě Vám vynadají do pánského přirození a v tom horším jim uděláte jízdu jako prase, když si namotáte jejich vlasec na motor.
- Myslete na to, že i rybáři kteří chytají ze břehu, tak se svou činností zúčastňují plavebního provozu, zejména s ohledem na plující lodě poháněné motorem a plavidla v plavební dráze.
Tropic Fishing doporučení
Z jakých plavidel lovit? V dnešní době je spousty možností!
Stále oblíbené jsou klasické pramice ale v dnešní době si rybář může vybrat z celé řady dalších možností. Pramice jsou vhodné pro lov ze statického kotviště, kdy máte své místo na revíru z něhož vyrážíte na ryby do blízkého okolí pomocí vesel nebo elektromotoru. Nehodí se však na přesuny mezi revíry, kde je vhodný spíše gumový člun nebo ponton, který lze převést na vleku, v dodávce nebo v autě ve složeném stavu.
Jako zřejmě nejoblíbenější bych chtěl zmínit rybářskou kajutovou loď, která už na přesun vyžaduje přívěs za auto, ale zároveň rybáři poskytuje komfort a ochranu i při několikadenním rybaření a to za každého počasí. Zde je pak nutné najít vhodný sjezd do vody a můžete s ní lovit téměř všude kde je to povoleno!
"Tak jak to již nějaký pátek dělá náš člen Tropic Fishing týmu Aleš “Rafan” Moc."
Rafanův koráb
Rafan používá kajutovou loď, ve které mu nechybí veškerý komfort a je přizpůsobena na několikadenní rybaření. Z velké části si loď postavil sám.
V první řadě si představíme exteriér lodi.
Dva motory Mercury 5hp s externí nádrží pro snadnou manipulaci s lodí a větší dojezd.
Nutností je zde mít kotvy s lanem, abychom loď mohli ukotvit na požadovaném “hot spotu”. Samozřejmě stojany na pruty. U Rafana jsou dva, na každém boku jeden stojan na dva pruty, jelikož rád jezdí se svými syny na ryby. Podložka pod rybu je také součástí a vždy připravena.
Koukneme i dovnitř!
Pohodlně se zde vyspí dva až tři rybáři na postelích opatřenými teplými spacáky, někdy ani nejsou potřeba, jelikož je zde i tzv. “bufík” pro ty kdo nevědí, je to nezávislé naftové topení. Takto vypadá termostat na lodi při teplotách okolo nuly. Skoro už plavková teplota.
Celou loď má napájenou dvěmi lithiovými bateriemi EcoWatt, takže má dostatek energie na napájení světel po celé lodi, dobíjení elektroniky a samozřejmě malé televize pro sledování filmů po skončení denní doby lovu.
Nechybí samozřejmě úložný prostor pod postelemi na oblečení, proviant a spousty boilies, jak jinak než z jeho vlastní řady Rafanovy koule. Před postelí křeslo a stolek pro přípravu nezbytné ranní kávy a pro sledování hladiny skrz okno ve dveřích. Na vnitřním zateplení lodi je výzdoba v podobě rybářského vybavení, starých i nových návazců a týmových cedulek ze závodů jako jsou IBCC, které na lodi dělají skvělou atmosféru a parádní vzpomínky!
Pomocná loď - gumový člun
Samozřejmostí nebo spíš nutností je mít pomocnou loď. Nejčastěji se jedná o gumový člun, kterým zavážíme pruty, zároveň krmíme lovná místa ale i zdoláváme ryby nebo vyprošťujeme a kotvičkujeme zaseklé montáže. Tento sortiment v sobě ukrývá nepřeberné možnosti využití jak na vodních plochách, tak i na tekoucích řekách. Konstrukce gumových člunů jsou vyráběny z velmi pevného materiálu, pro splnění všech typů využití. Gumové čluny můžete využívat jak ve sladké, tak ve slané vodě. Jejich nafouknutí zabere pár desítek minut a vy tak můžete převážet tento člun všude, kde jen budete chtít!
Bez pomocné lodi bychom takto chytat nemohli!
Jakou délku člunu pořídit?
Gumový člun je k dispozici nejen z pestrého výběru různých špičkových značek, např. Fox, Mivardi, Gladiátor ale také dle dalších parametrů jako je například samotná délka či design. Dodávají se v mnoha velikostech od mikro člunů délky 1,4 m až po čluny dlouhé 4,3 m.
Podíváme se na nejpoužívanější varianty!
- Od 180 cm do 260 cm - Skvělá volba pro rybáře lovícího břehu, který potřebuje zavážet své montáže, zdolávat ryby z vody a zakrmovat svá místa.
- Výhoda člunu je v nízké hmotnosti, kdy postačí jeden člověk na přesun nafouklého člunu do vody.
TROPIC FISHING TIP -> Fox Eos 250 Boat
- Od 260 cm do 320 cm - Po téhle délce sáhnou rybáři kteří se rádi na místa přepravují a chtějí mít dostatek prostoru na své vybavení.
- V těchto délkách se nejlépe hodí jako pomocný člun k lodi.
- Nevýhodou pro rybáře chytající ze břehu je pak jeho váha. Většinou u velikosti okolo 300 cm jsou zapotřebí na přesun v nafouklém stavu dva lidé.
TROPIC FISHING TIP -> Mivardi M-BOAT 320 P
U většiny člunů je na výběr z vysokotlaké podlahy a nebo pevné podlahy.
- Pevná podlaha - Lepší stabilita ve člunu, o malinko více prostoru. Naopak horší rozkládání a skládání, obzvlášť v chladném počasí.
- Vysokotlaká podlaha - Při častém vyfukování a nafukování člunu je to jednodušší a skladnější.
Vybavení člunu
Určitě by měl každý člun být vybaven motorem, abyste nemuseli rvát za pádla při každém záběru, nebo zavezení montáže, ale samozřejmě je to taky možnost! V poměru cena/výkon jsou ideální volbou motory s výkonem 65 Lb. Pokud ale potřebujete o něco větší výkon jsou tu varianty až 110 Lb a víc.
TROPIC FISHING TIP -> Elektromotor Haswing 65 Lb s Maximilizerem a Sklopnou Rukojetí 12V
TROPIC FISHING TIP -> Elektromotor Haswing Protruar 3.0 110Lb 12V
- Doporučené motory jsou napájené 12V, takže bude potřeba jen jedna trakční baterie nejlépe Lithiová.
TROPIC FISHING TIP -> EcoWatt LiFePO4 12,8V 100AH
- Pro “fajnšmekry” a závodníky, motor který je oblíbený na velkých vodách u nás i v zahraničí a na kaprových závodech. Napájení 48V s baterii která je součástí motoru.
Elektromotor Epropulsion Spirit 1.0 Plus S 48V
Neméně důležitou součástí je sonar - echolot. Díky kterému budete přesně vědět, do jaké hloubky a kam své montáže pokládáte. Také se budete podle něj vždy přesně vracet na ta samá místa, díky uloženému bodu.
TROPIC FISHING TIP -> Sonar Lowrance Hook Reveal 7 se Sondou TRIPLESHOT
TROPIC FISHING TIP -> Echolot Humminbird Helix 7 CHIRP MSI GPS G4
Jak již bylo řečeno, ze člunu budete zdolávat ryby, takže určitě vám tam nesmí chybět podběrák a podložka pro bezpečný převoz ryby k hlavní lodi. Já používám na loď podběrák firmy Nash, který je opravdu lehký, ale zároveň dost velký.
kuNNys TIP -> Podběráková hlava Nash R-Frame Landing Net, Podběráková Tyč Nash R-Lock Landing Net Pole, Plovák Nash Net Float Camo Small
Určitě nezapomeňte na kotvu, která se vám bude hodit na řece, popřípadě otevřené vodě v silnějším větru, abyste se udrželi na místě když pokládáte vaši montáž. Pak také malou kotvičku (doporučuji váhu 0,7 kg) na případné vytažení montáže z vázky, dohledání utržené šňůry nebo vykotvičkování ryby, která vám to napálí pod spadlý strom. Zbytek vybavení na člun již nechám na vás, co pro vaše rybaření potřebujete a preferujete. Myslete na to, že pokud byste zaváželi a něco by vám chybělo, musíte se zbytečně vracet na hlavní loď, takže lepší být připraven na vše.
Pro představu vám popíšu svoje zbylé “cajky” na člunu.
V kýbli mám připraveno krmení zalité boostrem nebo předmočené. Další kýbl obsahuje připravené návazce, zarážky na boilies, nůžky a také pár odpadávacích zátěží. Také samozřejmě boilies pod háček, abych při převážení prutů mohl dát čerstvou “kuličku” Dále již zmiňovaná velká a malá kotva a podběrák s podložkou pod rybu.
Pár slov na závěr
Chytání z lodí je další level rybařiny. Někoho to chytne, jiného naopak odradí problémy s transportem a skladováním lodě. Ta trocha přemýšlení a námahy s manipulací s lodí za to opravdu stojí! Loď je skvělou alternativou, protože dostat se na místa, kam to ze břehu nejde, to může mnohdy zajistit úspěšný lov trofejních kousků! U nás máme pár opravdu krásných vod, v čele s Novomlýnskými nádržemi na Moravě, kde je chytání z lodě opravdový zážitek. A pokud nejste troškař a máte dobrodružné srdce, můžete se vydat s lodí i za naše hranice!
Za Tropic Fishing tým
Jirka “kuNNys” Kuhn
Kategorie článků
V článku najdete tyto produkty
Přečtěte si dále
6 důvodů, proč
nakoupit u nás
Poznejte nás
-
Doprava při nákupu nad 1000 Kč zdarma
-
Založeno 2000 - tradice prodeje již 24 let
-
Možnost nákupu na splátky
-
Možnost vrácení zboží do 30 dnů
-
Nejširší sortiment - v nabídce více než 100 000 produktů
-
Rybařině rozumíme - v teamu je i mistr světa